موسسه نام آوران شهد قلم با مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش با 18سال سابقه ی درخشان و کادر حرفه ای. فعال در زمینه ی تدریس خصوصی کلیه دروس در تمام مقاطع تحصیلی، امور آموزشی، آموزش زبان های خارجی و نهضت سواد آموزی با مدیریت خانم سنایی

ویژگی تصویر

آموزشگاه تدریس خصوصی نام آوران

  /  آموزش و پرورش   /  داشتن شرایط اولیه ی مطالعه
a

داشتن شرایط اولیه ی مطالعه

با وجودی که برای موفقیت در مدرسه و دانشگاه مطالعه کردن بسیار مهم است،خیلی از محصلین علاقه ای به اینکار ندارند.آنهائی که علاقه به خواندن و مطالعه دارند معمولاً این کار رانجام می دهند.از این موضوع می توان نتیجه گرفت که افراد دوست دارند کارهائی را انجام دهند که آنها را خوب بلد هستند.هدف این بخش این است که به شما کمک کند تا مطالعه خود را بهبود بخشید تا چنانچه هنوز بعضی از درس های خود را دوست ندارید،حداقل بتوانید مدت کمتری آنها را دوست نداشته باشید.

concentrate

محیط مناسب جهت مطالعه

ایجاد محیطی که مطالعه شخص مناسب باشد، اهمیت بسیار دارد. ولی عناصر تشکیل دهنده ی ک محیط مناسب برای مطالعه برای همه کس یکسان نیست. هر کس بایستی مطابق با شرایط زندگی و امکانات و هدفی که از مطالعه دارد، فاکتور ها و پارامترهای ایجاد محیط سالم مطالعه را برای خود یافته و آنها را ایجاد کند. هر چند بطور کلی می توان چند عامل اساسی مشترک را نام برد که می تواند در بیشتر موارد ما را در ایجاد محیط سالم آموزشی و مطالعه کمک کند.

ابتدا کافی است اتاقی جهت مطالعه که بتواند بطور روزمره و در صورت  امکان حداقل در ساعات معینی از روز در اختیار شخص باشد فراهم نمائید، بهتر است این اطاق بصورتی که بتوان در آن میز مطالعه مناسب و صندلی قرار داد و همینطور در آن کتابها و جزوات را بطور دسته بندی و منظم چید.

محیط مطالعه باید آرام و ساکت باشد، بطوریکه سروصدا و مزاحمتی از طرف سایرین متوجه شخصی که مطالعه می کند نشود. در محیط مطالعه بایستی هوای آزاد و تازه جریان داشته باشد تا اکسیژن کافی برای شخص مطالعه گر وجود داشته باشد، چرا که تمرکز حواس نیازمند حداکثر کارایی و کفایت جسمی و روحی است. اتاقی که اکسیژن به قدر کافی نداشته باشد، باعث خستگی شخص شده و مانع تمرکز حواس می گردد. همچنین محیط مطالعه بایستی دارای درجه حرارت و نور مناسب مطالعه باشد.

نور مناسب جهت مطالعه بسیار حائز اهمیت است. هنگام مطالعه بایستی نور از سمت چپ یا پشت سر بتابد و شدت نور بایستی متناسب باشد.

بر عکس نظر عامه، چراغ مطالعه به خاطر شدت آن و همینطور تمرکز نور در روی متن به هیچ وجه برای مطالعه مناسب نیست . فاصله چشم تا متنی که خوانده و یا نوشته می شود بایستی حدوداً ۳۰ سانتی متر باشد.

یک دانشجو که  دوره تحصیلات دانشگاهی را شروع کند،در طول سال های دبستان و دبیرستان بیش از ۲۲۰۰۰ ساعت

وقت صرف خواندن کرده است.این زمان را می توان با بکار گیری مهارتهای پویای مطالعه تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد.ولی اکثر محصلین به هیچ وجه واقعاً  آموزش داده نمی شود  که چگونه درس بخوانند،این فرآیندی است که انتظار می رود آنها بخودی خود یاد بگیرند.

درس خواندن موثر و صحیح صرفا خواندن،خط کشی زیر خطوط و دوباره خوانی نیست.

فرایند جدید شما در درس خواندن شامل خواندن،نوشتن،فکر کردن و یاد آوری خواهد بود.این امر مبتنی بر فرایند یادگیری مرحله ای است و عملاً در مقایسه با روش درس خواندن قدیمی شما وقت کمتری می گیرد.در آغاز ممکن است بنظر برسد که این روش جدید وقت بیشتری می گیرد،ولی هر مرحله آن وقت کمی را گرفته و چون روشی بسیار سازمان یافته و منسجم است،در موقع امتحان مطالب را بهتر بخاطر می آورید.                                                این امر مکررا توسط دانش آموزان و دانشجویان به اثبات رسیده است که خواندن و یاد آوری خیلی موثر تر از این است که وقت خود را صرف خواندن و علامت گذاری نکات و واژه های مهم نماییم.تنها راه یادگیری اینست که فعلا درگیر جذب و تلفیق مطالب شوید.درس خواندن یک فرآیند با تحرک و پویا است نه یک فرآیند انفعالی و بی تحرک.

بعد از اين که برنامه درسي مشخص شد ، حال بايد ديد چگونه بهتر مي توان مطالعه نمود .مطالعه فعاليتي است که قواي ذهني زيادي لازم دارد .پس بايد مطالعه همواره در مكاني ثابت ، كم رفت وآمدكه داراي دكوراسيوني ثابت است و همواره در آن هواي تازه جريان دارد انجام گيرد.

هر چقدر مكان مطالعه راحت تر باشد تمركز بيشتر خواهد بود.در هنگام مطالعه بايد تمامي وسايل مورد نياز در دسترس باشد.توجه كنيد كه مكان مطالعه بهتر است ساكت باشد چرا كه سروصدا سرعت مطالعه را كم مي كند اين مكان بايد داراي نورمناسب (كه تركيب نور سفيد وزرد است ) باشد.

براي مطالعه،هدف از مطالعه را بايد تعيين كرد( موضوع ومدت زمان در نظر گرفته شده) . براي اين که بتوانيد مدت زماني را که براي هر درس مشخص نموده ايد به طور کامل ومفيد مطالعه نماييد ابتدا بايد انگيزه کافي براي مطالعه داشته باشيد . براي اين کار بهتر است ابتدا با نگاهي گذرا به مطالب از کليات آن مطلع شويم ( بدون تفکر عميق به موضوعات و بدون تمرکز براي يادگيري ) با اين کار ، يک ديد کلي نسبت به موضوعي که قرار است مطالعه شود ايجاد مي گردد . اين ديد و نگرش باعث سرعت و دقت بيشتر در زمان مطالعه مي گردد و رابطه مناسب با موضوع درسي ايجاد مي گردد .

البته بايد در نظر گرفت که هر درس به روش خاصي خوانده مي شود اما چيزي که کاملاً مشخص است ، آن است كه در طي درس خواندن همواره به لذت موفقيتي كه پس از خواندن درس نصيب ما مي شود فکر کنيم تا اين عامل خود محرکي براي ادامه مطالعه وحرکت به جلو باشد .

پس با شروع مطالعه بايد از القائات تخريب مانند اين که فلاني درس نخوانده اما … يا فلاني دکترا دارد اما …. پرهيز نمود چون باعث اخلال در مطالعه مي شود .

منبع: آرمان پوینده

ارسال یک نظر

عضویت کاربر

شما اجازه ثبت نام ندارید

بازنشانی کلمه عبور